TROFEE DE VÂNĂTOARE
Vânătoarea reprezintă una dintre ocupațiile de bază, cel puțin pentru români, dacă nu pentru toți europenii. O ocupațiune preponderent masculină, desfășurată predilect prin păduri. Și cum proverbul din strămoși răspicat ne zice că, totuși, codrul e frate cu românul…
Nu mai vorbim că este o îndeletnicire inițiatică, având un clar potențial de ritual. Lucru care se poate desprinde și din povestea.legenda de întemeiere a unuia dintre primele state românești, am numit Moldova, care a fost aleasă ca să poarte numele unei faimoase cățelușe, Molda – care a ajutat un prinț, Dragoș Vodă, să vâneze zimbrul totemic. Zimbru care a ajuns, în cele din urmă, tot ca un cap, pe timbrele cele mai vestite.
(CRISTIAN GĂLĂȚANU, NICOLETA GĂLĂȚANU)
Romfilatelia introduce în circulație miercuri, 3 iulie a.c. o emisiune filatelică destinată colecționarilor de subiecte cinegetice, intitulată Trofee de vânătoare, compusă din 4 mărci poștale, un plic „prima zi”, o mapă filatelică cu bloc special în tiraj limitat și un set de 4 cărți poștale maxime pentru pasionații de maximafilie.
Trofeele de vânătoare sunt suveniruri care rămân ca un simbol al priceperii vânătorului și a valorii animalului capturat. Cunoașterea istoriei trofeului, contextul în care a fost doborât, adaugă o semnificație culturală și educațională. Pe lângă acestea, trofeul obținut după înfruntarea greutăților vânătorii, devine un veritabil subiect al amintirilor și poveștilor vânătorești.
Cinegetica modernă acordă o mare importanță științifică trofeelor de vânat obținute din mediul sălbatic, acestea constituind o bază de date valoroasă pentru analizarea pe intervale mari de timp a stadiului conservării și evoluției caracterelor exprimate somatic în populațiile speciilor de interes cinegetic, vigurozitatea și schimburile de caractere genetice între diferite populații, etc. informații foarte utile pentru cultura vânatului.
Obținerea trofeelor se face după reguli stricte, dictate de rațiuni științifice, avându-se în vedere în principal răspândirea caracterelor favorabile pentru menținerea nucleelor de reproducție viguroase, sănătoase și cu comportament normal, caracteristic speciei și eliminarea celor nedorite, prin acțiuni specifice managementului cinegetic. Sub acest ultim aspect și trofeele de selecție, obținute în general de la exemplarele tarate, oferă informații la fel de utile.
Pentru sistematizarea și încadrarea valorică a trofeelor convenționale (reprezentate, în funcție de specie, de cranii, dinți, blănuri), au fost adoptate la nivel internațional criterii de apreciere și punctare, bazate în principal pe măsurători și complementar, pe aspectul general.
Valoarea trofeelor românești, prezentate la expozițiile internaționale încă din perioada interbelică, a situat România între primele țări ce pot demonstra calitatea managementului cinegetic, țara noastră deținând frecvent recorduri mondiale, unele neegalate încă, așa cum este cel pentru blana de urs omologat în anul 1983, sau cel de capră neagră prezentat în această emisiune filatelică, (marca poștală cu valoarea nominală de 6 Lei), dobândit în Făgăraș și omologat cu 141,10 puncte în anul 1934.
Trofeul de cerb carpatin (marca poștală cu valoarea nominală de 13 Lei), care a deținut mulți ani titlul de record mondial cu 261,25 puncte C.I.C., provenit din Soveja – Vrancea, a fost omologat în anul 1980.
Trofeul de căprior, (marca poștală cu valoarea nominală de 5 Lei), provenit din Drăgănești-Prahova în anul 1976, a deținut titlul de record național cu 211,67 puncte C.I.C., iar cel de mistreț, (marca poștală cu valoarea nominală de 12 Lei), omologat cu144,0 puncte C.I.C. provine din fondul cinegetic Cornuleasa – Ilfov.
Toate aceste trofee au fost prezentate și evaluate la expozițiile internaționale, alături de alte trofee românești medaliate.
Pe blocul special de 4 timbre nedantelate s-a folosit ca sursă foto o imagine din patrimoniul Arhivelor Naționale ale României.
Romfilatelia mulțumește domnului dr. ing. Vladimir Horia Talpeș, director în cadrul Asociației Generale a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi din România pentru sprijinul documentar acordat la realizarea acestei emisiuni de mărci poștale.
Emisiunea este disponibilă de miercuri, 3 iulie a.c., în rețeaua magazinelor Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, precum și în magazinul nostru online: https://romfilatelia.ro/store/
Pentru informații suplimentare, vă rugăm contactați Biroul Relații Publice :
Tel: 021 / 336 93 92
pr@romfilatelia.ro