Cine controleaza piata de bere din Romania? Pai in niciun caz romanii…ca in multe alte sectoare din economie, ele sunt “populate” de straini, care reusesc sa incheie o anumita conventie cu distribuitorii, astfel mentinandu-si cota de piata. Acest lucru arata cateva studii realizate de guvern, care dovedesc ca piata noastra are o concureta slaba, aproape lipsita de aceasta calitate, in sensul in care piata are doar giganti. In doar un deceniu, au disparut multe firme micute care fabricau bere, cel putin 40% dintre ele sau chiar mai mult, deoarece astazi mai sunt doar cateva intreprinderi care pot fi numarate pe degetele de la o mana.
Consiliul Concurentei chiar a si publicat o analiza a pietei de bere din Romania pentru anii 2007- 2011. Ce descoperim din acest studiu? Numele doar a 4 giganti din domeniul berii si anume: Heineken România, Ursus Breweries, Bergenbier și United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg România) – acestea ne caracterizeaza piata noastra. Contractele sau conventiile dintre distribuitorii de bere si acesti 4 mari giganti, in care mai mult de trei sferturi din consum provenea de la cei mentionati anterior. De asemenea, asa cum sa spunem, “Magna Charta” cuprinde abuzurile facute de monarh, in acelasi fel studiul arata si metodele folosite de cei care detin piata pentru a bloca firmele mici din a fi recunoscute de consumator sau din a ajunge la cunostinta acestora.

Mai mult ca sigur ca multe dintre aceste “metode” nu respecta legislatia in vigoare cu privire la concurenta loiala, iar ca multe alte studii ale institutiei ele nu au produs nicio consecinta, dovada ca dupa 5 ani lucrurile au ramas la fel. Acel declin al producatorilor mici de bere incepuse cu un deceniu in urma si iata ca si-a atins, poate, cel mai jos nivel. Unde au disparut producatorii independenti?
Alte articole pe aceeasi tema: